Standardy Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
dla AnnGol Anna Kowalczyk, ul. Wyzwolenia 14/3, 41-600 Świętochłowice
(zwanej dalej Szkołą)

Najwyższą wartością Szkoły jest dobro Dziecka (osoba „małoletnia” w rozumieniu przepisów prawa, czyli każda osoba do ukończenia 18 roku życia). Wszyscy Pracownicy Szkoły (osoba zatrudniona w AnnGol Anna Kowalczyk na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy B2B, umowy o dzieło, w tym Nauczyciel) kierują się w swoich działaniach najlepszym interesem dzieci, które traktowane są z szacunkiem oraz przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb każdego z nich.

W AnnGol Anna Kowalczy obowiązuje zakaz stosowania jakiejkolwiek przemocy fizycznej i/lub słownej, nietolerancji z jakiegokolwiek powodu lub stosowania przemocy wobec dziecka przez inne dzieci. Poniżej ogólne definicje przemocy.

  • Przemoc fizyczna – działanie, którego celem jest zadanie bólu, uszkodzenie ciała dziecka lub kierowanie do dziecka groźby takich działań
  • Przemoc emocjonalna – działania o charakterze werbalnym lub niewerbalnym mające na celu poniżenie, ośmieszenie lub upokorzenie dziecka.
  • Przemoc seksualna – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą

Każdy z Pracowników Szkoły jest odpowiednio przeszkolony i zobowiązany do natychmiastowej i skutecznej reakcji na wszelkie sytuacje wiążące się z krzywdą dziecka.

Pracownik Szkoły jest zobowiązany utrzymywać profesjonalne stosunki z małoletnimi. Na każdym kroku Pracownik obowiązany jest przemyśleć czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jakiegokolwiek zachowania.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 14 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023.1606) – art. 7 pkt.6;
  2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U.2020.1359 tekst jednolity);
  3. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – art. 22c, art. 22b
  1. Proces rekrutacji, dokumenty niezbędne do zatrudnienia
  1. Rekrutacje mogą być prowadzone przez  Właściciela Szkoły i/lub wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne świadczące na rzecz Szkoły usługi rekrutacji.
  2. W trakcie rekrutacji zwracana jest szczególna uwaga na kompetencje pedagogiczne i umiejętność pracy z dziećmi osób ubiegających się o pracę w charakterze Lektora (osoba prowadząca zajęcia edukacyjne).
  3. Każdy Kandydat na lektora będący obywatelem Polski (osoba, z którą ma być podjęta współpraca w celu prowadzenia zajęć edukacyjnych) lub Lektor przed dopuszczeniem do wykonywania obowiązków, przechodzi weryfikację w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr dostępny elektronicznie pod adresem: https://rps.ms.gov.pl/pl-pl/public#/ ).
  4. Każdy Kandydat na lektora lub Lektor będący obywatelem Polski przed dopuszczeniem do wykonywania obowiązków zobowiązany jest przedłożyć informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  5. Weryfikacja pod względem niekaralności za przestępstwa odbywa się poprzez żądanie okazania wyciągu z Rejestru karnego nie starszego niż 3 miesiące.
  6. Jeżeli Nauczyciel lub Kandydat na nauczyciela, z którym ma być podjęta współpraca, jest cudzoziemcem lub przebywał przez okres dłuższy niż 6 miesięcy w ciągu roku poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej lub pracował za granicą, zobowiązany jest przedstawić zaświadczenie z systemu stanowiącego odpowiednik polskiego Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, a jeżeli nie ma takiego odpowiednika – przedstawić do podpisu i zamieścić w aktach osobowych oświadczenie według wzoru opisanego w Załączniku 1.
  7. Jeżeli Lektor lub Kandydat na nauczyciela, z którym ma być podjęta współpraca, zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat państwo/-a inne niż Polska, ma obowiązek przedłożenia dodatkowego oświadczenia według wzoru opisanego w Załączniku 2 o tym państwie lub państwach oraz informacji z odpowiednich rejestrów karnych tych państw.
  8. Jeśli dane państwo nie prowadzi rejestru karnego lub nie wydaje opisanych powyżej informacji, wówczas Nauczyciel lub Kandydat na nauczyciela, z którym ma być podjęta współpraca, jest zobowiązany do przedłożenia własnoręcznie sporządzonego i podpisanego oświadczenia złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia, o:
  1. braku rejestru karnego w danym państwie albo o braku możliwości uzyskania informacji danym państwie;
  2. niekaralności w danym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art.189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii;
  3. nie wydaniu wobec tej osoby innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się wyżej wymienionych czynów zabronionych;
  4. braku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy obowiązku stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi (artykuł 21 ustęp 7 ustawy).
  1. Postanowienia niniejszych Standardów pkt. 1-9 stosuje się również do:
  1. pracowników administracji (każda osoba wykonująca w Szkole prace inne niż edukacyjne)
  2. Właścicieli
  1. W przypadku osób już zatrudnionych, Właściciel Szkoły uzupełnia informacje o których mowa w par. 3 w terminie do 1 miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszych Standardów, ale przed wznowieniem współpracy i dopuszczeniem do wykonywania obowiązków pracowniczych.
  1. Szkolenia
  1. Każdy pracownik Szkoły zobowiązany jest do zapoznania się z niniejszymi Standardami i przestrzegania ich postanowień, co potwierdza podpisując oświadczenie zgodne z Załącznikiem 3.
  2. Przed przystąpieniem do zajęć edukacyjnych Lektorzy zobowiązani są do wzięcia udziału w szkoleniu mającym na celu przybliżenie postanowień tzw. Ustawy Kamilowej (Lex Kamilek czyli Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, wprowadzająca szereg zmian mających na celu lepszą ochronę dzieci przed różnymi formami przemocy.)
  3. Szkoła organizuje nie rzadziej niż raz na rok szkolenie przypominające zasady niniejszych Standardów dedykowane Pracownikom Szkoły.
  4. Właściciel Szkoły zachowuje dla celów dowodowych listę obecności ze szkolenia lub jej elektroniczną kopię przez okres nie krótszy niż 3 lata. W przypadku szkoleń on-line, listę obecności stanowi zrzut ekranu lub raport z aplikacji potwierdzający uczestnictwo określonej osoby w szkoleniu.
  1. Zasady relacji między dzieckiem a pracownikami Szkoły
  1. Przed podjęciem indywidulanej komunikacji lub kontaktu z dzieckiem, Lektor lub Pracownik Szkoły zobowiązany jest upewnić się, że:
  1. jego działanie ma profesjonalny charakter;
  2. nie będzie krzywdzące;
  3. nie zostanie odebrane jako niesprawiedliwe przez dziecko, do którego kieruje działanie lub przez inne dzieci;
  1. Nagrywanie, fotografowanie dziecka, nawet w przypadku posiadania zgody jego Przedstawiciela Ustawowego (osoba dokonująca czynności prawnej w cudzym imieniu. Przedstawicielami ustawowymi mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych np. rodzic, opiekun, kurator) w przypadku sprzeciwu z jego strony jest niedozwolone.
  2. Pracownik Szkoły nie przyjmuje żadnych prezentów lub świadczeń o wartości materialnej od dzieci lub ich Przedstawicieli Ustawowych.
  3. Pracownik Szkoły w obecności dzieci nie stosuje wulgaryzmów, nie przytacza niestosownych do wieku i okoliczności anegdot.
  4. W Szkole niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie lub przyzwolenie na przemoc, w tym pomiędzy dziećmi.
  5. W Szkole niedopuszczalne jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dziecka.
  6. Nie wolno unosić głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  7. Nieakceptowalne jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  8. Zakazuje się pod rygorem odpowiedzialności karnej podejmowania jakichkolwiek relacji seksualnych z Uczniem (każda osoba korzystająca z usług Szkoły) lub prób podejmowania takich relacji, co obejmuje również składanie dwuznacznych propozycji, udostępnianie treści pornograficznych, prób nawiązania relacji intymnych w czasie wolnym.
  9. Zakazuje się proponowania Uczniom substancji niedozwolonych, wyrobów tytoniowych, alkoholu, używek, napojów energetycznych lub sugerowania stosowania takich środków.
  10. Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych.  Kontakt z dzieckiem lub jego przedstawicielem poza Szkołą i poza godzinami pracy dozwolony jest w uzasadnionych przypadkach po poinformowaniu i uzyskaniu zgody ze strony Dyrektora Metodycznego lub Właściciela Szkoły.
  11. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich Przedstawicielami Ustawowymi poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy  lub telefon komórkowy Nauczyciela jeśli nie posiada służbowego)
  12. W uzasadnionych sytuacjach, jeżeli ze względu na wiek lub stan dziecka wymaga ono pomocy, kontakt fizyczny między Pracownikiem Szkoły a Uczniem jest dozwolony, gdy obejmuje:
  1. pomoc dziecku niepełnosprawnemu (np. w poruszaniu się),
  2. udzielenie pomocy dziecku ze specjalnymi potrzebami (np. autystycznymi) – zgodnie z wytycznymi Przedstawiciela Ustawowego w zakresie uzgodnionym z Nauczycielem po uprzednim poinformowaniu Dyrektora Metodycznego.
  1. Rozpoznawanie i reagowanie w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia dziecka
  1. Krzywdzenie dzieci stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wiążących Pracownika ze Szkołą.
  2. Pracownicy Szkoły mają obowiązek reagowania na każde podejrzenie krzywdzenia dziecka lub naruszenie niniejszych Standardów. W szczególności Pracownik Szkoły, będący świadkiem krzywdzenia:
  1. przerywa czynności mające znamiona krzywdzenia
  2. izoluje dziecko od osoby krzywdzącej (także, kiedy sprawcą jest inne dziecko)
  3. niezwłocznie udziela dziecku pomocy (jeżeli wymaga)
  4. informuje Właściciela Szkoły i Dyrektora Metodycznego
  5. sporządza raport ze zdarzenia zawierający opis sytuacji i przesyła do Właściciela Szkoły i Dyrektora Metodycznego
  1. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że Pracownik Szkoły krzywdzi dziecko, Właściciel Szkoły zobowiązany jest do zawieszenia Pracownika w obowiązkach i uniemożliwienia mu kontaktu z dziećmi w ramach Szkoły do czasu wyjaśnienia sprawy.
  2. W przypadku potwierdzenia, że Pracownik Szkoły krzywdzi dziecko lub zachowuje się niezgodnie z zasadami opisanymi w niniejszych Standardach, w zależności od okoliczności, skutków i klasyfikacji czynu, Właściciel Szkoły może podjąć jedną lub więcej z poniższych czynności:
  1. przeprowadzić z Pracownikiem rozmowę korygującą oraz ustalić plan naprawczy;
  2. udzielić kary porządkowej, upomnienia bądź nagany;
  3. rozwiązać umowę na mocy wypowiedzenia lub porozumienia stron;
  4. rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy Pracownika;
  5. złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko krzywdzone jest poza Szkołą, a w szczególności:
  1. zauważenia widocznych obrażeń na ciele dziecka, które mogą być skutkiem pobicia;
  2. zauważenia widocznych objawów przemocy psychicznej np. reakcji lękowych;
  3. zwierzenia się przez dziecko z tego, że jest krzywdzone lub wykorzystywane seksualnie;
  4. widocznych zmian w zachowaniu dziecka – zamknięcia się w sobie, pogorszenia wyników, nieuzasadnionej agresji;

należy podjąć rozmowę z dzieckiem, mającą na celu wstępne zweryfikowanie informacji o doznawanej przemocy  i rozpoznanie sytuacji ucznia. Rozmowa powinna:

  1. mieć uzasadniony powód (zainicjowana przez ucznia lub osobę podejrzewającą, że uczeń doświadcza przemocy;
  2. odbywać się w odpowiednim miejscu i czasie. Należy zapewnić warunki do rozmowy, a także sporządzić z niej notatkę służbową;
  3. powinna przebiegać w przyjaznej atmosferze dbając o komfort i swobodę dziecka;
  4. mieć jasno określony cel. Należy zapewnić małoletniego o bezpieczeństwie rozmowy i konieczności jej przeprowadzenia;
  5. osoba przeprowadzająca rozmowę powinna ustalić stan emocjonalny ucznia, zakres przemocy, stopień zagrożenia;
  6. powinna zostać udokumentowana w rzetelny sposób;
  1. Po przeprowadzeniu rozmowy Właściciel Szkoły, w zależności od sytuacji:
  1. informuje o podejrzeniach Przedstawiciela Ustawowego;
  2. informuje o podejrzeniach dyrektora placówki szkolnej lub przedszkolnej, do której uczęszcza dziecko;
  3. powiadamia o podejrzeniach policję;
  1. Z każdego zdarzenia w postaci krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia dzieci sporządzany jest Raport (dokumentacja obejmująca kluczowe informacje), a Właściciel Szkoły prowadzi rejestr takich zdarzeń. Raport musi obejmować następujące informacje:
  1. imię i nazwisko dziecka
  2. osobę zgłaszającą krzywdzenie małoletniego
  3. opis zgłoszonego rodzaju krzywdzenia
  4. opis podjętych działań
  1. Dokumentacja przechowywana jest przez okres 10 lat po zakończeniu postępowania.
  2. Szkoła nie udziela nikomu żadnych informacji o zaistniałych zdarzeniach poza uprawnionym przedstawicielom organów publicznych (np. policji, prokuraturze, sądom).
  3. W każdym przypadku dane ucznia objęte są szczególną ochroną w tym RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  1. Bezpieczeństwo on-line
  1. Pracownicy Szkoły powinni być świadomi cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także prywatnych działań w Internecie. Dotyczy to tzw. „polubieni” określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont.
  2. Pracownicy Szkoły nie mogą nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
  3. W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone.
  4. Pracownicy Szkoły powinni uświadamiać dzieci o zagrożeniach występujących w świecie internetowym.
  1. Nadzór nad Standardami
  1. Za aktualizację Standardów odpowiada Właściciel.
  2. Za wdrożenie i nadzór nad przestrzeganiem Standardów w Szkole odpowiada Właściciel Szkoły.
  3. Przegląd Standardów dokonywany jest nie rzadziej niż raz w roku przez Właścieciela.
  4. Niniejsze Standardy udostępniane są w postaci elektronicznej na stronnie internetowej www.anngol.pl. oraz w wersji wydrukowanej do wglądu osobom zainteresowanym w sekretariacie Szkoły.
  5. Niniejsze standardy wchodzą w życie z dniem 11 sierpnia 2024 r.
  1. Załączniki
  1. Oświadczenie o niekaralności za przestępstwa seksualne
  2. Informacja o pobycie za granicą
  3. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami

Obowiązuje od: 11.08.2024 r.

Data ostatniej zmiany: 09.10.2024 r.

Data ostatniego przeglądu: 09.10.2024 r.